Not a Perfect Girl
Grab a Graphic from pYzam.com

Sunday, April 10, 2011

ProPOliTik HaRi iNI

       Kadang2 kite tersepit dengan dunia politik kita sekarang yg mempunyai pelbagai agenda tersendiri malah menuntut kepentingan masing. Kalau kite lihat banyak pengaruh dan hakikat dunia sekarang yang kita dpt lihat dlm buku Sasterawan Negara, ANWAR RIDHWAN iaitu Naratif Ogonshoto. Pembikinan idea yang menunjuk kan latar yg telah terjadi mahupun belum. kita dapat berfikir dgn waras setiap perkatan yg telah digarapkan. Sebagai individu y layak mengundi saya sendiri buntu dan terasa tersepit dgn pihak2 y tdk menyenangkan, bagai manakah politik kini ingin menerik anak muda utk mempercayai dan terus mengundi sedgkan semuanya sedg bermain dengan angin dan menunggu taufan tiba d menghempas kita. Pemerintah y bijak sememangnya menjana rakyat yg hebat namun mesti kita ingat setakat mana kebersihan politik yg telah diajukan pd kita sekarg. Dimana arah tuju ank muda sekrg, adkah dgn memberi duit kpd mereka d mereka terus berarak mengangkat banting, poster d merusuh. Dimana adilnya mereka untuk bersuara atau terus menutup mulut dan menelan rasuah y terpaksa ditelan. Anak muda kini berani bersuara, YA, knp? kerana makin lama kami terdiam, makin terpendam rasa keluh kami untuk kemana. d sememangnya kami mencari kabaikan dalam negara.. 

      Bila berfikir tentang logi nuklear yg ingin dinaikan di pahang, dan ada pihak  MCA menentang, membuat kn saya berfikir adakah semua orang tidak tahu akan khabar itu. kerana hanya berpeluk tubuh dan mendiam kan diri. YES semestinya banyak kebaikan dan yg untungnya negara d rakyat, namun kemungkinan2 lain adakah kita lihat ia. saya percaya negara kita dapat melihat semua itu dgn baiknya d berfikir dgn sebijaknya, namun sedarkah kita sedangkan masih ada kualiti barang kita y xdpt dibendung. Bak kata kawan saya 'betulkan dahulu, cermin kereta produk kita' baru buat apa y dilihat besar. Ada sesetengah pihak pula ,menyokong d ada jga y marah. Bagaimana kedudukan kita sekarang kalau hendak diperlihatkan,'tersepit' utk melihat dimana harus saya berada. Segala yg tercetus hanya lah utk membuka hati malah fikiran segelintir masyarakt y masih bersenang lenang akn hidup kita ini.

      Jgnlah anggap kita sempurna, tdk mustahil masih ada ank muda kita y bertungkus lumus ingin belajar namun tiada lgsung bantuan y sepatutnya, d masih ada warga y ditindas, namun masih dapat disorokkannya, d masih ada y menjadi parasid bg mengaburi setiap mata.

      Saya mengandaikan kita harus celik d melihat contoh didlm karya ini, petikan dari buku Naratif Ogoshoto "Dewa Badak" spt dongeng Rai-Rapa iaitu dewa menyerupai badak y tdk pernah berasa kenyang, sehinga kalau boleh lahar gunung berapi pun ingin disantapnya. "Monyet Hitam" perangainya y kejam.d pelbagai lg gelaran lain. ' Bolehkah sepotong kain putih y keluar dr rahim ibu, lantas dibersihkan, terus putih spt asalnya,padahal die menyusu d merangkak, padahal hanya lewat mata sejumlah kecil org lain, kain itu telah begitu kotor dan busuk'. .Jgn sampai ada sesuatu y tuhan tunjukkan pd kita, barulah kita ingin sedar d membuka mata, kerana pd ketika itu semuanya akn terlambat segalanya.

          BerFiKiRlAh sEbiJkNYa UtK meNGeNaLi D  bERsAmA mEngAnGkAt nGAra Y tERcIntA
~SMgA NGaRa KitA tERliNDG dR seGAlA bEncARa SEcaRA lNGsUbG AtAu tDk LaGsUnG aMiN~

No comments:

Post a Comment